Ontwikkelingsportfolio
Sterkte/Zwakte analyse
Toen ik mijn sterkte/zwakte analyse wou gaan maken kwam ik toevallig de analyse van een jaar geleden tegen en dat vond ik wel mooi om te zien. Want datgene wat ik wou verbeteren heb ik ook daadwerkelijk verbeterd!
Maar mijn nieuwe analyse heb ik meer gericht op mijn praktijk ervaringen en handelingsverlegen situaties. De huidige groep is vrij negatief en kan raar uit de hoek komen, ik weet soms niet hoe ik hier mee om moet gaan en merk aan mezelf dat mijn grenzen niet duidelijk zijn of dat ze per keer verschillen. Hierop heb ik mijn analyse gebaseerd.
Reflectie op themalijn
Voor mijn assessment van Minor 1 heb ik de volgende indicatoren gekozen, ik zal kort proberen toe te lichten hoe ik ze wil laten zien.
1.11 Ik treed zelfverzekerd op in probleemsituaties.
- Ja, zo is er bijvoorbeeld een leerling met gedragsproblemen die zomaar kan ontploffen en dit is dan een gevaar voor de rest van de leerlingen. Ik weet dan hoe ik moet optreden, maar dit weet ik alleen door het goed gecommuniceerd te hebben met mijn coach. Hierdoor zijn er gelijke afspraken en weet iedereen waar hij aan toe is.
1.15 Ik ben op een praktisch niveau op de hoogte van communicatievaardigheden en ik kan daar in mijn werk als leerkracht gebruik van maken (brede ontwikkeling).
- Ja, vorig schooljaar had ik een groep leerlingen waar ik maar in mijn handen hoefde de klappen en het was stil. In de huidige groep is dat niet het geval, er wordt hier dus gevraagd om andere vaardigheden dan eerst en die weet ik toe te passen. Bijvoorbeeld door strenger op te treden en duidelijke afspraken met de leerlingen te maken.
2.6 Ik expliciteer mijn normen en waarden en help kinderen dit ook te doen (HBO-niveau).
- Ja, ik benoem wat voor gedrag ik van leerlingen verwacht en bij de moeilijke gevallen vraag ik ze juist wat ze van mij verwachten, hoe kan ik hun helpen in bepaalde situaties. De leerlingen weten dit vaak heel goed duidelijk te maken en dat helpt mij weer in mijn onderwijs.
2.7 Kinderen kunnen bij mij laten zien wat ze kunnen en daardoor bevorder ik hun zelfvertrouwen (brede ontwikkeling).
- Ja, een mooi voorbeeld is natuurlijk mijn praktijkonderzoek maar ook bij andere leerlingen maak ik veel gebruik van complimenten, ik ben voor een positieve kijk op presteren. Leerlingen die goed presteren krijgen een compliment, leerlingen die met andere dingen bezig zijn negeer ik tot het ernstig wordt. Op een gegeven moment wordt dit opgevangen en gaan ze ook hun best doen voor een compliment
2.19 Ik kan mijn pedagogische aanpak ten aanzien van het individuele kind verantwoorden.
- Ja, wederom omdat ik deze met collega's bespreek en hierdoor achter de schoolbrede aanpak kom. Maar ook zeker door te kijken wat de behoeftes van bepaalde leerlingen zijn, op basis daarvan komt dan mijn handeling.
3.10 Ik laat zien dat ik de leerinhouden van de vakken waarvoor ik verantwoordelijk ben beheers (brede ontwikkeling).
- Ik geef les in alle verschillende vakken en ben adequaat genoeg om deze goed voor te bereiden, de leerinhoud beheers ik daarmee ook lijkt mij.
3.12 Ik zet ICT-toepassingen in.
- Ja! Het liefst zoveel mogelijk, er zijn veel mogelijkheden tegenwoordig. Een mooi voorbeeld die ik dit schooljaar ben tegengekomen is Classdojo, een online scoringssysteem voor op het digibord.
3.13 Ik gebruik kennis, inhoud en vaardigheden die horen bij het vak, volgens recente inzichten (brede ontwikkeling).
- Ik werk aan de hand van de methodes van de school, dus volgens mij werk ik dan aan de kennis, inhoud en vaardigheden die horen bij elk specifiek vak.
3.14 Ik maak optimaal gebruik van beschikbare vakgerichte leermaterialen (brede ontwikkeling).
- Ja, maar ik ben hier en daar nog zoekende. Soms weet ik nog niet alle materialen te vinden of zijn ze simpelweg niet beschikbaar op de school, maar hiervoor vraag ik dan gewoon mijn collega's om erachter te komen waar iets ligt.
3.19 Ik signaleer leerproblemen bij leerlingen en pas de leerstof en leeractiviteiten aan en geef individuele hulp (HBO-niveau+brede ontwikkeling).
- Ja, onder andere door bijvoorbeeld met een groepsplan in kaart te brengen wat de verschillende scores zijn kom je achter niveauverschillen. Deze pak ik dan vervolgens tijdens de reguliere lessen weer aan door met leerlingen aan de instructietafel te werken aan de verlengde instructie.
3.26 Ik instrueer leerlingen duidelijk en maak afspraken over de taken van leerlingen en de ondersteuning, die ze van de leerkracht kunnen verwachten (brede ontwikkeling).
- Leerlingen weten wat ze moeten doen door middel van hun weektaak, daarnaast bespreken we 's morgens als eerste wat er allemaal te doen is die dag. Als ik merk dat leerlingen niet genoeg doorwerken ga ik eisen stellen door bijvoorbeeld te zeggen dat een bepaalde opdracht af moet voor de pauze. Daarnaast weten de leerlingen die verlengde instructie krijgen, dat ik met hen aan het werk ga aan de instructietafel.
4.5 Ik werk met een duidelijke planning en zorg dat kinderen overzicht hebben over hun taken.
- Eigenlijk geldt hetzelfde als bovenstaande; de kinderen werken met een weektaak en aan het begin van elke dag gaan we langs waar we aan gaan werken die dag. Daarnaast zijn we sinds deze week begonnen met dagritme kaarten.
4.9 Materialen zijn overzichtelijk opgeborgen en door kinderen zelf te pakken.
- Ja, de leerlingen delen deze voor 8:30 uit zodat ze klaarliggen op het moment dat we gaan beginnen met de lessen. Uiteraard wordt dit wel eens vergeten dus krijgen ze eigenlijk standaard twee minuten om uit te delen voor ik aan mijn instructies begin en dit slaagt over het algemeen wel!
4.11 Taken en opdrachten zijn voor kinderen zonder mijn tussenkomst beschikbaar.
- Ja, zie bovenstaande.
5.12 Ik kan volgens afspraken werken en op tijd mijn bijdrage leveren.
- Ja, dit is niet alleen terug te zien binnen de stage waarin ik mijn afspraken na kom maar ook aan de hand van mijn planning van de afgelopen periode. Mijn doel was om voor 1 december alles van Minor 1 af te hebben en dit is uiteindelijk gelukt. Met de samenwerkingsactiviteiten heb ik de leidende hand genomen om ervoor te zorgen dat we alles 'op tijd' af zouden hebben.
5.21 Ik gebruik daadwerkelijk collegiale hulp om problemen in het dagelijkse werk op te lossen (HBO-niveau).
- Ja, zoals eerder beschreven is het een pittige groep waarbij ik in het begin wat meer moeite had als later. Om erachter te komen hoe ik met bepaalde leerlingen om moest gaan heb ik raad gevraagd aan mijn coach en collega's.
5.26 Ik heb zicht op mijn eigen positie in het team.
- Ja, ik voel mij een collega binnen het team. Dat komt misschien ook omdat ik 4 jaar geleden heb stage gelopen op dezelfde school maar dan als onderwijsassistent, hierdoor kwam ik een bekende en vertrouwde omgeving binnen en weten de collega's ook waar ze aan toe zijn.
6.3 Ik kan een brug slaan tussen de leef- en belevingswereld van ouders en de leef- en werksituatie op school.
- Ik weet niet goed hoe ik deze moet toelichten.
6.8 Ik maak constructief gebruik van personen en instellingen buiten de school (HBO-niveau).
- Ja, ik zit met meerdere ouders in de kerstcommissie en regel/organiseer bepaalde onderdelen buiten de schooluren. Hiervoor communiceer ik met de ouders en de rest van de commissie
6.9 Ik stel mij op de hoogte van het onderwijs en de maatschappelijke omgeving (HBO-niveau).
- Ja, door een actieve rol binnen het team van de school in te vullen en mee te denken over actuele onderwerpen. Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuw schoolplein gerealiseerd en daar wordt geld voor ingezameld, mijn idee was om een kerstmarkt te houden en de opbrengst naar het plein te laten gaan!
7.1 Ik kan complexe probleemsituaties in mijn beroepspraktijk methodisch analyseren, systematisch aan oplossingen werken en de effectiviteit hiervan beoordelen (HBO-niveau).
- Dit is uitgevoerd tijdens de colleges van SLO.
7.2 Ik geef zelf mijn verbeterpunten in mijn werk aan.
- Ja, over het algemeen doe ik dit na besprekingen met mijn coach over bijvoorbeeld de dag en ga ik vervolgens zelf aan het nadenken hoe ik dat de volgende keer anders of beter zou kunnen doen. Daarnaast komt dit uiteraard terug in mijn plan van aanpak.
7.3 Ik ben zelfkritisch, reflecteer op mijn eigen gedrag, pas dit zonodig aan, breng nieuwe ideeën naar voren en heb daarbij een duidelijk beeld van eigen kwaliteiten en beperkingen (HBO-niveau).
- Ja, dit doe ik onder andere door het maken van een sterkte/zwakte analyse. Maar ook binnen de stage ben ik aanwezig op teamvergaderingen waar ik een actieve inbreng probeer te hebben. Als de inbreng nuttig is wil ik hierbij ook een rol spelen en zal ik mijn kwaliteiten gebruiken.
7.5 Ik documenteer mijn eigen leerproces en maak het voor anderen inzichtelijk o.a met behulp van het portfolio.
- Het portfolio!
7.8 Ik heb een eigen visie op onderwijs en sta open voor andere visies en ideeën (HBO-niveau).
- Deze komt terug in de verslag 'Leerproblemen bij Taal & Rekenen' en in het verslag van Het Oudere Kind.
7.12 Ik houd me op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in een politieke en maatschappelijke context en heb daar een duidelijke opvatting over bij het uitoefenen van mijn beroep (HBO-niveau).
- Ja, onder meer door bij de tutoraat lessen aanwezig te zijn. Maar ook in het essay van Klas, school en samenleving houdt ik mij bezig met een actueel onderwerp wat betreft het onderwijs.
Reflectie op flankerende lijn
Voor de flankerende lijn heb ik een aantal verslagen/onderzoeken en toetsen gemaakt. Wat ik er ongeveer gedaan heb en het resultaat daarvan is hieronder te vinden.
Verslagen
Leerproblemen bij Taal
Voor dit verslag heb ik mij verdiept in de literatuur van de verschillende domeinen die bij taal passen. Per domein is aangegeven wat de mogelijke leerproblemen zijn en hoe deze op te lossen zijn, daarnaast komen ook de oorzaken van de leerproblemen aan bod. Verder wordt er ingegaan op de taalontwikkeling, meerbegaafdheid en dyslexie, een interessant en nieuw onderwerp voor mij was afasie.
Resultaat: 8
Leerproblemen bij Rekenen
Dit verslag heb ik samen met twee medestudenten vorm gegeven. Ook hier gingen wij in op de verschillende domeinen die bij rekenen horen en is de rekenontwikkeling beschreven. Daarnaast werd er niet ingegaan op dyslexie maar uiteraard op dyscalculie. Daarnaast hebben wij alle drie onze visie op rekenonderwijs beschreven en toegelicht met een aantal artikelen als bronnen.
Resultaat: 8
Leercontract: Dyslexie
Voor dit verslag was de keuze qua onderwerp aan ons zelf. In mijn leerproblemen bij Taal verslag had ik het onderwerp Dyslexie slechts dunnetjes toegelicht en daarom heb ik docent Dolf Strik gevraagd of ik mijn leercontract over dit onderwerp mocht doen en bij hem mocht inleveren. Dit heb ik gedaan!
Resultaat: 7
Klas, school en samenleving : Essay
In mijn ogen één van de pittigere verslagen van Minor 1, het schrijven van een essay waar je eigenlijk van alle kanten naar een onderwerp kijkt om vervolgens een conclusie te trekken. Mijn onderwerp was digitaliteit in het basisonderwijs, en dan vooral het verschil tussen veel leerkrachten qua kennis en vaardigheden. Ik heb uitgezocht of dit van invloed is op de onderwijskwaliteit, vooral het vinden van goede bronnen was een uitdaging maar ik ben trots op mijn eindresultaat.
Resultaat: 6
Werken met een groepsplan: Rekenen
Een nuttige toevoeging aan Minor 1! Het leren opstellen en uitvoeren van een groepsplan, ik heb voor Minor 1 gekozen voor het vak rekenen om straks in Minor 2 het vak taal te nemen als groepsplan. Ik vond het leuk om de onderwijsbehoeftes van leerlingen in kaart te brengen en hiermee aan de slag te gaan, als je dan vervolgens grotendeels positieve resultaten ziet is dat natuurlijk fijn!
Resultaat: 7
Praktijkonderzoek
Naast het groepsplan heb ik op stage nog een ander onderzoek gedaan, het praktijkonderzoek. Deze stond bij mij in het thema van de onzekere leerling L. Zij vraagt veel aandacht van de leerkracht en het leek mij een uitdaging om te kijken waar dit vandaan komt, al gauw kwam ik op een kwestie van zelfvertrouwen en hier ben ik vervolgens met haar een hele periode mee bezig geweest. Ik vond dit zelf heel gaaf om te doen omdat je een leerling dan zo goed leert kennen!
Resultaat:
Toetsen
Ontwikkelings- en leerpsychologie
Een pittig leervak over de ontwikkeling van kinderen maar ook hoe verschillende leertheorieën tot uiting komen in het basisonderwijs of opvoeding.
Resultaat: 6
Gedragsvarianten
Een toets over verschillende gedragsproblemen, stoornissen, leerproblemen die ik ervaren heb als heel nuttig. Grotendeels omdat je tijdens het leren dingen kon lezen die je in de praktijk al eens ervaren hebt, dit vak geeft handvatten voor de praktijk!
Resultaat: 6
Het oudere kind
De toets die gekoppeld was aan de specialisatie 'het oudere kind'. Ging onder andere over de ontwikkeling van kinderen van 9 tot 14 jaar, de overgang naar het voortgezet onderwijs en de werkwijzen met de bovenbouw van het basisonderwijs
Resultaat: 6
Reflectie HBO-Niveau
Klas, school & samenleving
De taak aan ons als studenten was om een essay te schrijven met een actueel onderwerp, uiteraard gericht op het onderwijs. Als onderwerp heb ik gekozen voor de digitaliteit van leerkrachten in het basisonderwijs. Op dit onderwerp ben ik gekomen omdat ik tijdens mijn stages veel verschillende niveaus ben tegengekomen bij leerkrachten. En daarmee bedoel ik qua gebruik, maar ook vooral qua vaardigheden.
Er zijn veel 'moderne' leerkrachten die veel gebruik maken digitale hulpmiddelen, maar ook een heel aantal die het soms simpelweg niet gebruiken en vasthouden aan het traditionele onderwijs. In mijn essay ga ik uitzoeken of dit van invloed is op de kwaliteit van het onderwijs, en of leerkrachten altijd op de traditionele manier kunnen blijven lesgeven als ze dat willen.
Het schrijven van dit essay heb ik zowel als leerzaam als frustrerend ervaren. Het vinden van een juiste bron of omschrijving voor iets wat je wilt duidelijk maken is erg lastig gebleken op sommige gebieden. Toch is het uiteindelijk gelukt en beloond met een voldoende, dit was dan natuurlijk wel weer fijn. Ik heb er wat van opgestoken omdat ik beter een beeld heb hoe er met name in Nederland wordt omgegaan met digitale hulpmiddelen in het basisonderwijs, en de theoretische kant hiervan heb kunnen zien.
Het essay is hieronder te bekijken.
Praktijkonderzoek
Het praktijkonderzoek.. Waarschijnlijk het grootste onderzoek van deze Minor en ook het verslag waar de meeste tijd in heeft gezeten, het was zoeken, zoeken, zoeken maar ook uitvoeren van een plan wat je zelf had opgesteld! Dit vond ik wel een hele interessante ervaring, iets onderzoeken om er vervolgens een handeling aan te koppelen heb ik ervaren als nuttig. Dit omdat je werk dan voor je gevoel ook resultaat oplevert.
Mijn onderzoek ging over leerling L, deze leerling vraagt veel aandacht en ik vroeg mij af waarom. Ik heb op faalangst gezeten, aandachtsproblemen, motivatieproblemen maar kwam uiteindelijk op een stukje zelfvertrouwen terecht. Hier ben ik met haar aan gaan werken door veel motiverende gesprekken met haar te voeren en alleen maar alles van de positieve kant te bekijken. Dit is gedaan met de cirkeltechniek van het oplossingsgericht werken, met de cirkeltechniek ga je kijken naar wat de leerling al heel goed kan en wat nog beter zou kunnen. Je zegt dus niet: "wat gaat nog niet goed" maar ¨wat kan nog beter¨.
Wat vooral veel heeft opgeleverd zijn de gesprekken met leerling L, ik kan nog niet volmondig zeggen dat de leerling nu ineens bergen zelfvertrouwen heeft maar ik ben de leerling zo goed gaan kennen dat ik nu wel beter kan handelen met haar. En dat was tenslotte toch wel de bedoeling van het praktijkonderzoek, een handelingsverlegen situatie oplossen.
Het werken aan het onderzoek vond ik prettig, het was een stapsgewijze en duidelijke indeling en dat geeft mij persoonlijk structuur. Deze manier van werken is dusdanig fijn dat ik het voor de Minor 2 ook zeker zie zitten om nog een onderzoek te doen in de groep.
Reflectie op meta-lijn
Reflectie op gekozen specialisatie
Voor Minor 1 heb ik gekozen voor de specialisatie: Het Oudere Kind. Dit vak werd in de tweede periode van semester 1 aangeboden. Tijdens de colleges werden wij als studenten gevraagd om per keer een college voor te bereiden met een specifiek onderwerp. De onderwerpen waren:
- Groepsdynamica
- Mindset en feedback
- Ontwikkeling van het oudere kind
- Leiding geven en orde houden
- Overgang PO-VO
- Expliciete directe instructie
- Burgerschapsvorming
De theorie die wij moesten leren voor de uiteindelijke toets kwam terug in deze onderwerpen dus als het goed is waren we goed voorbereid voor de toets. Als klas hadden we afgesproken om samenvattingen te maken en deze met elkaar te delen, dit werkte heel fijn! Iedereen leverde op tijd zijn bijdrage en op die manier kon er op tijd begonnen worden met leren. De inhoud van de colleges vond ik wat mager, veel studenten waren ziek en daardoor mistte dan direct de helft van de stof. De opzet was goed maar het kwam niet goed uit de verf, dat vond ik zelf wel wat jammer.
Ik heb gekozen voor het oudere kind omdat ik goed kan aansluiten bij hun belevingswereld en en ontwikkeling, bij bijvoorbeeld kleuters moet ik veel harder mijn best doen om aan te sluiten bij hun behoeften. Bij oudere kinderen gaat dit vanzelf voor mijn gevoel, ik ervaar beter wat ze voelen en waarom ze bepaald gedrag vertonen. De specialisatie op zich heeft mij qua theorie veel herhaling van andere jaren geboden maar ook wel een aantal nieuwe inzichten over bijvoorbeeld de ontwikkeling in de puberteit.
Algemene feedback coach
Belangrijkste leerpunten komende periode
De belangrijkste leerpunten voor de komende periode haal ik uit mijn plan van aanpak en zijn:
- Orde en structuur aanbrengen in groep 5/6 en mijn eigen lesgeven.
- Gerichte feedback verzamelen en iets doen met de gekregen feedback.
- Mijn rol als leerkracht in de klas en in het team ontwikkelen.
- Het bijhouden van mijn ontwikkelingsportfolio om voor mezelf in beeld te brengen waar ik sta in mijn ontwikkeling.
Het plan van aanpak voor de komende periode is hieronder te vinden.